19/3/12

Οι 8 θεμελιώδεις αλλαγές μέχρι τον Ιούνιο για την ενίσχυση της επιχειρηματικότητας στην Ελλάδα!

Όσα δεν έγιναν εδώ και δεκαετίες για την διευκόλυνση της επιχειρηματικότητας στην Ελλάδα επιχειρεί να αλλάξει σε μια μέρα η Κυβέρνηση, καταθέτοντας σήμερα στη Βουλή νομοσχέδιο-«σκούπα» με σκοπό να επιταχύνει τις μεγάλες επενδύσεις, να κάνει πιο εύκολη την ίδρυση και λειτουργία εταιρειών -εντός και εκτός ελεύθερων ζωνών- να ενισχύσει την εξαγωγική δραστηριότητα και τα ελληνικά προϊόντα και να χτυπήσει τα γραφειοκρατικά εμπόδια.

Το πολυνομοσχέδιο για τη βελτίωση της επιχειρηματικότητας στην Ελλάδα το οποίο έχει ήδη εγκριθεί από το υπουργικό συμβούλιο, θα κατατεθεί σήμερα από την υπουργό Ανάπτυξης Άννα Διαμαντοπούλου στη Βουλή με στόχο να ψηφιστεί μέσα στις επόμενες ημέρες καθώς πολλές από τις ρυθμίσεις και οριζόντιες δράσεις του αποτελούν δεσμεύσεις του Μνημονίου με ορίζοντα εφαρμογής το τέλος Μαρτίου. Δεν αποκλείεται το πολυνομοσχέδιο να εμπλουτιστεί μέχρι την ψήφισή του με πληθώρα άλλων διατάξεων και τροπολογιών από όσα υπουργεία έχουν μείνει πίσω στο νομοθετικό τους έργο και θα σπεύσουν να «κλείσουν τρύπες» ενόψει των εκλογών.

Στην κατάρτισή του, που ολοκληρώθηκε όσο ήταν υπουργός Ανάπτυξης ο Μιχάλης Χρυσοχοΐδης, έχουν συμβάλει καθοριστικά τόσο ο ΣΕΒ, το ΙΟΒΕ και άλλοι φορείς της αγοράς, όσο και η Τρόικα.

Περιλαμβάνει πληθώρα παρεμβάσεων στην αγορά για την ενίσχυση της ανταγωνιστικότητας, οι οποίες συνδυάζονται και με άλλα νομοθετήματα που έχουν ήδη περάσει, όπως τα σκληρά μέτρα στο εργασιακό και ασφαλιστικό μέτωπο, αλλά και νόμοι όπως η απλοποίηση των περιβαλλοντικών αδειοδοτήσεων και των πολεοδομικών αδειών, (ΥΠΕΚΑ), η λειτουργία της υπηρεσίας μιας στάσης για την αδειοδότηση επιχειρήσεων, η απελευθέρωση τεχνικών επαγγελμάτων και η απλοποίηση αδειοδότησης βιοτεχνικών επιχειρήσεων και επιχειρηματικών πάρκων κ.ά.

Μεταξύ άλλων με το νομοσχέδιο:
- αναπροσαρμόζονται τα κριτήρια για τις στρατηγικές επενδύσεις που εισάγονται σε διαδικασία fast track, μειώνονται οι χρόνοι έγκρισης των επενδυτικών σχεδίων ενώ το Invest In Greece γίνεται υπηρεσία μιας στάσης για τις διαδικασίες αδειοδότησης όλων των επενδύσεων άνω των 2 εκατ. ευρώ.
- Ανοίγει ο δρόμος για την δημιουργία ελεύθερων επενδυτικών ζωνών με ειδικά κίνητρα σε παραμεθόριες περιοχές της χώρας.
- Προβλέπει μείωση του αριθμού των αδειών αλλά και έκδοσή τους ηλεκτρονικά
- Δημιουργείται νέου τύπου εταιρική μορφή μεταξύ ΕΠΕ και ΑΕ η οποία θα μπορεί να έχει μετοχικό κεφάλαιο μόλις 1 ευρώ καθώς αντί για λεφτά οι μέτοχοι θα μπορούν να εισφέρουν εργασία.
- Απλοποιούνται οι διαδικασίες για τις εξαγωγικές δραστηριότητες καθώς καταργείται το μητρώο εξαγωγέων, και οι άδειες εξαγωγών για τους εμπόρους.
- Καθιερώνεται σήμα ελληνικών προϊόντων και απλοποιούνται συνολικά οι ρυθμίσεις για τα σήματα και τις υπηρεσίες. -Επεκτείνονται οι ηλεκτρονικοί πλειστηριασμοί.
- Επίσης αίρει οριστικά το καμποτάζ, ενώ ακόμη αλλάζει το θεσμικό πλαίσιο για τις δημόσιες συμβάσεις ώστε να σταματήσει η σπατάλη πόρων από τις υπερτιμολογήσεις. Στον τομέα του εμπορίου αντιμετωπίζει θέματα των ενδοομιλικών συναλλαγών, καταργεί την υποχρεωτική υποβολή τιμοκαταλόγων χονδρικής, απελευθερώνει το επάγγελμα του φορτοεκφορτωτή με στόχο να συμπιεστεί το κόστος, κ.ά.

Πιο αναλυτικά :

1. Επέκταση του fast track – μείωση εγγυητικών

- Μειώνονται στα 100 εκατ. ευρώ τα όρια του συνολικού κόστους των επενδύσεων που ορίζονται ως στρατηγικές, ή εναλλακτικά σε 40 εκατ. ευρώ με την παράλληλη δημιουργία 120 θέσεων εργασίας. Ως στρατηγική επένδυση ορίζεται πλέον εκείνη που δημιουργεί πάνω από 150 «βιώσιμες» θέσεις εργασίας, αντί των 250 που προβλέπονταν μέχρι σήμερα. Προτίθεται ειδική κατηγορία στρατηγικής επένδυσης στον τομέα της βιομηχανίας, εντός ήδη οργανωμένων βιομηχανικών περιοχών. Στην περίπτωση αυτή το συνολικό κόστος της επένδυσης πρέπει να είναι πάνω από 15 εκατ. ευρώ.

Παράλληλα ο χρόνος έκδοσης των σχετικών αδειών μειώνεται σε 45 από 60 ημέρες που είναι σήμερα, ενώ επιταχύνεται η εξέταση των αιτήσεων για τις ιδιωτικές επενδύσεις που βρίσκονται σε εξέλιξη ώστε οι φάκελοι να φτάνουν πιο γρήγορα στην Επιτροπή Στρατηγικών Επενδύσεων.

Αναπροσαρμόζονται επίσης τα ποσά της διαχειριστικής αμοιβής και των εγγυητικών επιστολών. Έτσι, η διαχειριστική αμοιβή για επενδυτικά σχέδια μέχρι 100 εκατ. ευρώ παραμένει στο 0,2% επί του κόστους επένδυσης. Για επενδυτικές προτάσεις κόστους άνω των 100 εκατ. ευρώ και μέχρι 200 εκατ. ευρώ το ποσοστό αυξάνεται στο 0,2% από 0,1% σήμερα, ωστόσο για τα ποσά πάνω από τα 200 εκατ. ευρώ μειώνεται σε 0,02% από 0,025%. Μεγάλη μείωση επέρχεται στα ποσά των εγγυητικών επιστολών ς εγγυητικές επιστολές. Η εγγυητική της συμμετοχής μειώνεται σε 0,5% από 2%, ενώ θεσπίζεται και εγγυητική επιστολή καλής εκτέλεσης 0,75%.

2. Υπηρεσία μιας στάσης το Invest In Greece

Ιδρύεται κέντρο εξυπηρέτησης επενδυτών στο Invest in Greece, που θα λειτουργεί ως μονάδα προώθησης των αδειοδοτήσεων και των επενδύσεων μιας στάσης για όλες τις επενδύσεις πάνω από 2 εκατ. ευρώ. Ο επενδυτής ουσιαστικά θα μπορεί να αναθέτει στο Invest In Greece τη διεκπεραίωση του φακέλου του, όπως έκδοση αδειών, συγκέντρωση δικαιολογητικών κ.α ώστε να περιοριστεί η γραφειοκρατία, τα έξοδα και η επαφή των επιχειρηματιών με τις υπηρεσίες.

3. Ίδρυση εταιρείας με κεφάλαιο 1 ευρώ

Θεσπίζεται μια νέου τύπου εταιρική μορφή μικρομεσαίας εμπορικής επιχείρησης, η Ιδιωτική Κεφαλαιουχική Εταιρεία, η οποία τοποθετείται ανάμεσα στην ΕΠΕ και την ΑΕ, με ευέλικτη εταιρική μορφή, μεγάλη επιχειρησιακή ελευθερία, ουσιαστικά μηδενικό κεφάλαιο (ξεκινά από 1 ευρώ), και ελάχιστες διαδικαστικές απαιτήσεις για αύξηση κεφαλαίου και είσοδο νέων μετόχων. Η νέα εταιρεία θα είναι κεφαλαιουχική, με δυνατότητα μονοπρόσωπης διαμόρφωσης ορισμένης διάρκειας, δεν έχει την υποχρέωση να έχει την πραγματική της έδρα στην Ελλάδα ενώ χαρακτηριστικό της θα είναι η ευρύτατη δυνατότητα διαφορετικής διαμόρφωσης του καταστατικού της.




Θα ιδρύεται μέσω της υπηρεσίας μιας στάσης και θα εντάσσεται στο Γενικό Εμπορικό Μητρώο ενώ η ανάμειξη συμβολαιογράφου θα προβλέπεται μόνο στην περίπτωση εισφοράς ακινήτων. Θα διαθέτει υποχρεωτικά ιστοσελίδα με τις πληροφορίες της. Βασική καινοτομία είναι η αποσύνδεση της εταιρικής συμμετοχής από το κεφάλαιο (σ.σ δεν θα εκδίδει μετοχές), με σκοπό την αξιοποίηση των κάθε είδους εισφορών των εταίρων (κεφαλαιακές, μη κεφαλαιακές και εγγυητικές). Δηλαδή οι συμμετοχές των εταίρων δεν θα υπολογίζονται απαραιτήτως μόνο επί του κεφαλαίου, αλλά θα μπορούν να είναι για παράδειγμα η εισφερόμενη εργασία, η εισφορά ευθύνης μέχρι κάποιο ποσό που ορίζεται στο καταστατικό για τις υποχρεώσεις της εταιρείας από τρίτο, κ.ά.


Ο αριθµός των µεριδίων του κάθε εταίρου είναι ανάλογος προς την αξία της εισφοράς του. Με τον τρόπο αυτό θα υπάρχει διαχωρισμός μεταξύ των εταίρων που εισφέρουν ακίνητα ή κεφάλαια, είτε ασχολούνται με την καθημερινή δραστηριότητα, ή προσφέρουν εγγυήσεις για την πιστοληπτική ικανότητα. Πρόκειται για ένα μοντέλο επιχείρησης που μπορεί να αξιοποιηθεί τόσο για την δημιουργία μικρομεσαίων οικογενειακών εταιρειών ή συνεργασιών, όσο και μεγαλύτερων επιχειρήσεων που ενδεχομένως θελήσουν να μετατραπούν σε ΙΚΕ. Μέχρι την 31 ∆εκεµβρίου 2013, υφιστάµενες εταιρίες περιορισµένης ευθύνης µπορούν να µετατραπούν σε ιδιωτικές κεφαλαιουχικές εταιρίες με απόφαση πλειοψηφίας τουλάχιστον των δύο τρίτων του όλου αριθµού των εταίρων, που εκπροσωπούν τα δύο τρίτα του όλου εταιρικού κεφαλαίου, είτε µε πλειοψηφία τουλάχιστον των τριών τετάρτων του όλου εταιρικού κεφαλαίου.

4. Όλες οι άδειες ηλεκτρονικά μέχρι τον Ιούνιο

Έξι μήνες μετά την ψήφιση του πολυνομοσχεδίου, δηλαδή μέχρι τα τέλη Σεπτεμβρίου, το υπουργείο Ανάπτυξης αναλαμβάνει την υποχρέωση να προβεί σε κωδικοποίηση του συνόλου της νομοθεσίας για τις αδειοδοτήσεις επιχειρήσεων από κάθε εμπλεκόμενο φορέα ώστε να διευκολύνει την επιχειρηματικότητα.

Στο μεσοδιάστημα και μέχρι τον Ιούνιο (τρίμηνη προθεσμία) προβλέπεται ότι όλες οι κεντρικές και περιφερειακές αρχές που εκδίδουν άδειες, αποφάσεις ή εγκρίσεις για όλες τις δραστηριότητες, θα πρέπει να έχουν ολοκληρώσει τη μεταξύ τους διασύνδεση με ολοκληρωμένο σύστημα πληροφόρησης, μέσω του οποίου θα γίνεται σε ηλεκτρονική µορφή η υποβολή των αιτήσεων, η ηλεκτρονική διακίνηση τους µεταξύ των συναρµοδίων υπηρεσιών και η τελική τους διεκπεραίωση.

Επίσης μέχρι τον Ιούνιο όλα τα υπουργεία προβλέπεται ότι θα πρέπει να έχουν επανεξετάσει το νομοθετικό τους καθεστώς ως προς τη χορήγηση αδειών, µε σκοπό να μειώσουν τις απαιτούμενες άδειες και τα επιμέρους δικαιολογητικά που ζητούν για την έκδοσή τους.

5. Ελεύθερες Ζώνες Εμπορίου

Για κάποιους το άρθρο 41 του πολυνομοσχεδίου περί «ελεύθερων ζωνών και αποθηκών», αποτελεί την κερκόπορτα δημιουργίας και στην Ελλάδα ειδικών επενδυτικών ζωνών με πιο «χαλαρό» εργασιακό και φορολογικό καθεστώς, αν και το υπουργείο Ανάπτυξης το διαψεύδει σε όλους τους τόνους.

Ως ελεύθερες ζώνες και αποθήκες νοούνται τµήµατα του τελωνειακού εδάφους της χώρας, διακριτά από το υπόλοιπο τελωνειακό έδαφος, όπου εµπορεύµατα τρίτων χωρών που αποτίθενται σε αυτές θεωρούνται ως προς την εφαρµογή των εισαγωγικών δασµών, φόρων και µέτρων εµπορικής πολιτικής σαν να μην βρίσκονται σε ελληνικό τελωνειακό έδαφος.

Με το συγκεκριμένο άρθρο του νομοσχεδίου η αλλαγή που προωθεί το υπουργείο Ανάπτυξης αφορά στη δυνατότητα που θα δίνεται από το νόμο στον υπουργό Οικονομικών να επιτρέπει υπό συγκεκριμένες προϋποθέσεις σε εξαγωγικές επιχειρήσεις να εκτελούν ελαφρές μεταποιητικές δραστηριότητες εντός των συγκεκριμένων χώρων ώστε να επανεξάγουν τα προϊόντα χωρίς αυτά να υφίστανται κόστη εκτελωνισμού.

Ειδικότερα προβλέπεται ότι εντός των ελευθέρων ζωνών και ελευθέρων αποθηκών επιτρέπεται να ασκούνται δραστηριότητες βιομηχανικής ή και εμπορικής φύσης ή και παροχής υπηρεσιών από φυσικά ή νομικά πρόσωπα. Παράλληλα, προβλέπεται ότι τα μη Κοινοτικά εμπορεύματα που έχουν αποτεθεί σε Ελεύθερη Ζώνη ή Ελεύθερη Αποθήκη να τίθενται σε ελεύθερη κυκλοφορία, να υποβάλλονται σε συνήθεις εργασίες, χωρίς άδεια της Τελωνειακής Αρχής, που εξασφαλίζουν τη διατήρησή τους, τη βελτίωση της εμφάνισης ή και της εμπορικής ποιότητας ή και αυτές που απαιτούνται για την προετοιμασία της διανομής ή και μεταπώλησής τους

6. Αλεξάνδρεια Ζώνη Καινοτομίας Θεσσαλονίκης

Στο νομοσχέδιο περιλαμβάνεται ρύθμιση και για την λειτουργία της Ζώνης Καινοτομίας Θεσσαλονίκης, όπου θα μπορούν να εγκατασταθούν κατά βάση καινοτόμες επιχειρήσεις του κλάδου της τεχνολογίας (σ.σ δεν πρόκειται για βιομηχανική ζώνη) και να λειτουργήσουν υπό ειδικό καθεστώς φορολογικών και άλλων κινήτρων (υποδομές κ.ά.). Μερικά από τα κίνητρα που θα απολαμβάνουν οι επιχειρήσεις είναι φορολογικές απαλλαγές από τέλη, εισφορές και επιβαρύνσεις υπέρ του δημοσίου, μειωμένοι φορολογικοί συντελεστές, χρηματοδοτικές ενισχύσεις για επενδύσεις, δωρεάν παροχές σε δίκτυα και βασικές υποδομές, κ.ά.

Τα κίνητρα αλλά και η οριστική χωροθέτηση της Αλεξάνδρειας Ζώνης θα καθορίζονται σε υπουργική απόφαση που θα υπογράφει ο αναπληρωτής υπουργός Ανάπτυξης Σωκράτης Ξυνίδης και η οποία θα κατατεθεί μαζί με το προς ψήφιση νομοσχέδιο.

7. Γρήγορη έκδοση εξαγωγικών αδειών για όλες τις επιχειρήσεις.

Η μεγαλύτερη αλλαγή που φέρνει το πολυνομοσχέδιο για τον τομέα των εξαγωγών, είναι ότι πλέον εξαγωγική δραστηριότητα μπορεί να αναπτύξει όποιος είναι έμπορος και όχι μόνο όσοι είναι εγγεγραμμένοι στο μητρώο εξαγωγέων.

Η υποχρέωση εγγραφής του εξαγωγέα στο ειδικό μητρώο των επιμελητηρίων ώστε να λάβει πιστοποιητικό προέλευσης καταργείται και γίνεται εθελοντική ενώ για την πραγματοποίηση εξαγωγών θα αρκεί μόνο η εγγραφή στο ΓΕΜΗ. Το μητρώο εξαγωγέων και αντικαθίσταται από «μητρώο εξαγωγών», μια ηλεκτρονική βάση δεδομένων στην οποία ουσιαστικά θα καταγράφονται στοιχεία όπως το είδος, η ποσότητα, ο προορισμός των εξαγόμενων προϊόντων, ο χρόνος πραγματοποίησης των εξαγωγών και τα στοιχεία των εξαγωγέων.

Όλες οι διαδικασίες για την πραγματοποίηση εξαγωγών και εισαγωγών θα γίνονται πλέον ηλεκτρονικά μέσα από το Ενιαίο Ολοκληρωμένο Πληροφοριακό Σύστημα που θα λειτουργεί μέσω του υπουργείου Ανάπτυξης.

Μέσα από το Single Window θα γίνεται τόσο η ηλεκτρονική υποβολή των αιτήσεων και των δικαιολογητικών από τις επιχειρήσεις όσο και η διεκπεραίωση και έκδοση των βεβαιώσεων, των πιστοποιητικών και των αδειών από τις αρμόδιες υπηρεσίες.

8. Καθιέρωση σήματος ελληνικών προϊόντων

Με το νομοσχέδιο καθιερώνεται η προαιρετική χρήση του σήματος «ελληνικό προϊόν» το οποίο θα μπορούν να φέρουν όσα προϊόντα παράγονται και μεταποιούνται ακόμη και μέχρι κάποιο ποσοστό στην Ελλάδα. Στόχος του υπουργείου Ανάπτυξης είναι να ενισχύσει την κατανάλωση ελληνικών προϊόντων και να καταπολεμήσει το φαινόμενο των παράνομων ελληνοποιήσεων.

Για την απονομή του σήματος, θα πρέπει από την παραγωγή ή την επεξεργασία των προϊόντων να προκύπτει εγχώρια προστιθέµενη αξία. Αγροτικά και κτηνοτροφικά προϊόντα καθώς και πρώτες ύλες θα «σηματοδοτούνται» ως ελληνικά εφόσον η παραγωγή, η εκτροφή ή η συγκομιδή γίνεται εντός της ελληνικής επικράτειας. Στα µεταποιηµένα φυσικά προϊόντα, για την απονοµή του σήµατος, πρέπει ποσοστό της µάζας των συστατικών τους ή και της µάζας της βασικής πρώτης ύλης να προέρχονται από την Ελλάδα. Θα υπάρξει ειδικός κανονισμός που θα καθορίζει τις ακριβείς προϋποθέσεις για τα επιμέρους προϊόντα. Εξαιρέσεις θα δίνονται για πρώτες ύλες που δεν υπάρχουν στην Ελλάδα, αλλά και για προϊόντα η ελληνικότητα των οποίων συνίσταται στον παραδοσιακό ή/ και τον ιδιαίτερο τρόπο παρασκευής και επεξεργασίας τους. Για τα λοιπά βιοµηχανικά και βιοτεχνικά προϊόντα και υπηρεσίες, ως βασικό κριτήριο απονοµής του σήματος ορίζεται το ποσοστό του κόστους παραγωγής που πραγµατοποιείται στην ελληνική επικράτεια.

0 σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου

 
Powered by Blogger