12/6/12

Αδράνεια και στασιμότητα στην αγορά leasing στην Ελλάδα

Η ακινησία ως προς τις νέες εργασίες χαρακτηρίζει από την αρχή του έτους την αγορά χρηματοδοτικής μίσθωσης, καθώς όλα τα στελέχη του κλάδου αποδύονται σε προσπάθειες προστασίας και διαχείρισης του υπάρχοντος χαρτοφυλακίου. Οι συμφωνίες για αναδιάρθρωση, οι εισπράξεις και οι κινήσεις ανάκτησης των παγίων από κακοπληρωτές πελάτες βρίσκονται στην ημερήσια διάταξη. Υψηλόβαθμο στέλεχος αναφέρει στην «Κ» ότι πλέον το 25% των εταιρειών αντιμετωπίζει πρόβλημα στην εξυπηρέτηση της σύμβασης και από το ποσοστό αυτό το 15% είτε είναι στο κόκκινο είτε ήδη έχουν προχωρήσει οι κατασχέσεις. Ο δείκτης των μη εξυπηρετούμενων δανείων (npl) σήμερα διαμορφώνεται στο 12-18%, όταν πριν από δύο χρόνια -επίσης υπό συνθήκες κρίσης- το ποσοστό αυτό ήταν στο 7-10%. Η αύξηση του δείκτη αυτού αποτελεί πλέον τάση, εξηγεί το ίδιο στέλεχος, και πλέον αναμένουμε ότι το τρέχον έτος θα κλείσει με πολύ πιο υψηλά ποσοστά σε ό,τι αφορά τις εταιρείες που παρουσιάζουν αδυναμία στην εξυπηρέτηση των δανείων τους.

Οι συνθήκες αυτές δημιουργούν απαισιοδοξία για την εξέλιξη των εργασιών εφέτος και σύμφωνα με τις σημερινές εκτιμήσεις αναμένεται ότι στο τέλος του 2012 η αξία των νέων εργασιών θα έχει υποχωρήσει στα 300 εκατ. ευρώ από 470 εκατ. ευρώ που ήταν το 2011. Σημειώνεται ότι το 2006, που ήταν η καλύτερη χρονιά ως προς τη δημιουργία νέων συμβάσεων, η αξία των νέων εργασιών ήταν 2,9 δισ. ευρώ. Ομως, παρά την κατακόρυφη μείωση που καταγράφουν την τελευταία τετραετία οι νέες συμβάσεις, οι εταιρείες χρηματοδοτικής μίσθωσης παρουσιάζουν ανθεκτικότητα, καθώς βρίσκονται σε υψηλά επίπεδα τα υπόλοιπα leasing, δηλαδή οι παλιές συμβάσεις που αποπληρώνονται.
Οπως εξηγεί στην «Κ» ο πρόεδρος της Ενωσης Εταιρειών Leasing κ. Ιωάννης Κλοκίδης, οι παλιές συμβάσεις (δηλαδή τα υπόλοιπα leasing) αποτελούνται κυρίως από ακίνητα, των οποίων οι συμβάσεις ήταν μακροχρόνιες και διαρκούσαν από 10 έως και 25 έτη. Αυτές σήμερα αποτελούν το κεφάλαιο που τοκοφορεί και παράγει ρευστότητα για τις εταιρείες του κλάδου.

Είναι ενδεικτικό, αναφέρει, ότι σήμερα τα υπόλοιπα leasing διαμορφώνονται στα 7,75 δισ. ευρώ όταν το 2008, που ήταν η καλύτερη χρονιά ως προς την απόδοση των υπολοίπων κεφαλαίων, ήταν 8,52 δισ. ευρώ.

Δευτερογενής αγορά
Σήμερα στη δευτερογενή αγορά έχει μειωθεί κατακόρυφα η ζήτηση παρά το γεγονός ότι οι επιχειρήσεις αναζητούν ευκαιρίες στην προμήθεια των εξοπλισμών τους. Μόλις πέρυσι, άλλωστε, είχε δημιουργηθεί σημαντική ζήτηση σε αγορά μεταχειρισμένων κινητών παγίων τα οποία στην πλειονότητά τους είχαν προκύψει από κατασχέσεις, αλλά σύντομα η τάση αυτή αντιστράφηκε και πλέον η δευτερογενής αγορά είναι αδύναμη, εξηγούν στελέχη του κλάδου. Αναφέρουν όμως ότι αρκετές εταιρείες χρηματοδοτικής μίσθωσης αναζητούν αγοραστές των ανακτημένων παγίων τους στο εξωτερικό. Για τον λόγο αυτό, διαφημίζουν στο internet κυρίως τα επαγγελματικά οχήματα και τα μηχανήματα έργου που έχουν προς πώληση.

0 σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου

 
Powered by Blogger