4/5/12

Συγκριτικό πλεονέκτημα για τα μισά εξαγώγιμα ελληνικά προϊόντα, πρωταθλήτρια η γούνα!

Τη δυνατότητα να «χτυπήσει» με αξιώσεις τούς φύσει ανταγωνιστές της στις εξαγωγές, μεταξύ των 34 χωρών του ΟΟΣΑ, έχει η Ελλάδα, σε δεκάδες κατηγορίες εξαγώγιμων ειδών, με τη γούνα να κρατάει τα σκήπτρα τού πιο δυναμικού κλάδου.

Το αισιόδοξο αυτό συμπέρασμα προκύπτει από έρευνα για την ενίσχυση των ελληνικών εξαγωγών σε τριετή χρονικό ορίζοντα, που πραγματοποίησε ο Σύνδεσμος Εξαγωγέων Βορείου Ελλάδος (ΣΕΒΕ). Την έρευνα παρουσίασε απόψε, στη Θεσσαλονίκη, ο εκτελεστικός αντιπρόεδρος του ΣΕΒΕ, δρ Τάσος Αλεξανδρίδης, μιλώντας στο συνέδριο Export Summit.

«Με βάση τα ευρήματα από τη σύγκριση 97 κατηγοριών εξαγωγικών προϊόντων, με επίπεδο αναφοράς όλες τις χώρες-μέλη του ΟΟΣΑ, προκύπτει το αισιόδοξο μήνυμα ότι σε παραπάνω από τις μισές κατηγορίες η Ελλάδα έχει μεγάλο ανταγωνιστικό πλεονέκτημα σε σχέση με τον ανταγωνισμό», σημείωσε ο δρ Αλεξανδρίδης.

Αναλυτικότερα, στο πλαίσιο της έρευνας, ο ΣΕΒΕ χρησιμοποίησε τη μεθοδολογία του δείκτη «Αποκαλυπτόμενου Συγκριτικού Πλεονεκτήματος» (RCA), βάσει του οποίου ένα προϊόν διαθέτει συγκριτικό πλεονέκτημα, όταν ο RCA έχει τιμή ίση ή μεγαλύτερη της μονάδας.

Συγκεκριμένα, η μέση τιμή του δείκτη για τα 97 προϊόντα διαμορφώθηκε στις 1,943 μονάδες, σχεδόν διπλάσια από τη μία μονάδα, που αποτελεί το θετικό ορόσημο για τη δήλωση του συγκριτικού πλεονεκτήματος ενός προϊόντος, σε σχέση με τα αντίστοιχα στις ανταγωνίστριες χώρες.

Ποιοι κλάδοι πρωταγωνιστούν

Πρωταθλητής των κλάδων, όπως προαναφέρθηκε, είναι η γούνα, ενώ στις επόμενες εννέα θέσεις κατατάσσονται τα εξής προϊόντα: παρασκευάσματα λαχανικών και φρούτων, βαμβάκι, καπνός και υποκατάστατα καπνού, αλάτι/θείο/γύψος, πλεκτά ενδύματα, λίπη και έλαια, νωποί καρποί και φρούτα, ψάρια και ιχθυηρά, αργίλιο και τεχνουργήματα.


Μάλιστα, σε σχέση με τις βασικές ανταγωνίστριες χώρες (Τουρκία, Ισπανία, Πορτογαλία, Ιταλία) και σε ό,τι αφορά τα 20 πρώτα αγαθά (με βάση το μεγαλύτερο δείκτη RCA), η Ελλάδα κατέχει 12 πρώτες θέσεις, έναντι πέντε για την Τουρκία και από μία πρωτιά για τα υπόλοιπα κράτη.

Πόσο εκμεταλλεύεται η Ελλάδα την ανταγωνιστικότητα αυτών των προϊόντων; Aπό τα 20 πιο δυναμικά εξαγώγιμα προϊόντα -με βάση τον δείκτη- τα 10 έχουν σημαντική συμμετοχή στις ελληνικές εξαγωγές. Ωστόσο, τα υπόλοιπα μετέχουν με αμελητέα ή ασήμαντα ποσοστά.

Σε δεύτερο επίπεδο, η έρευνα θα εστιαστεί στη διαμόρφωση ενός πίνακα, που θα συνδυάζει προϊόντα και αγορές και από τον οποίο θα προκύπτουν οι κατευθύνσεις πολιτικής για «Νέα Προϊόντα, Νέες Αγορές, Νέες Επιχειρήσεις», ώστε σταδιακά να διπλασιαστεί το ποσοστό των εξαγωγών στο ΑΕΠ. Ο ΣΕΒΕ έχει σκοπό να εξειδικεύσει την έρευνα σε συνεργασία με κλαδικούς φορείς, επιμελητήρια και μεμονωμένες επιχειρήσεις.

Γενική γραμματεία εξωστρέφειας και «έξυπνα» μοντέλα συνεργασίας προτείνει ο ΣΕΒΕ

Στο μεταξύ, την πρόταση του ΣΕΒΕ για την ίδρυση «Γενικής Γραμματείας Εξωστρέφειας» (Γ.Γ.Εξ.), παρουσίασε ο πρόεδρος του φορέα, Δημήτρης Λακασάς. Όπως είπε, η γραμματεία αυτή θα είναι υπεύθυνη για την χάραξη της Εθνικής Στρατηγικής Εξαγωγών, καθώς και για την συγκρότηση προτάσεων για πολιτικές και δράσεις στήριξης των εξαγωγών,

Ο ΣΕΒΕ, συνέχισε, προτείνει τη δημιουργία έξυπνων μοντέλων, όπως ένα joint venture μεταξύ ιδιωτικού τομέα και δημοσίου, συγχρηματοδοτούμενου από το ΕΣΠΑ για το σχεδιασμό και την υλοποίηση δράσεων υποστηρικτικών στις ελληνικές εξαγωγές.

Σύμφωνα με τον κ. Λακασά, «με τέτοια μοντέλα, τα οποία έχουν μηδενικό κόστος για το Πρόγραμμα Δημοσίων Επενδύσεων, στηριζόμαστε στις δικές μας δυνάμεις για την ενίσχυση της εξωστρέφειας της ελληνικής οικονομίας».

Ο πρόεδρος του ΣΕΒΕ υπενθύμισε, τέλος, την πρόταση του ΣΕΒΕ για την εθνική στρατηγική εξαγωγών, η οποία περιλαμβάνει συνολικά 16 βήματα. Μεταξύ άλλων, προτείνεται ένα νέο οικονομικό μοντέλο για την Ελλάδα, βασισμένο στο δίπτυχο «παράγω και εξάγω», η επανατοποθέτηση του ελληνικού brand στις αγορές, αλλά και η υιοθέτηση ενιαίου φορολογικού συντελεστή (flat tax rate) 15%.


0 σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου

 
Powered by Blogger