25/2/12

Η γραφειοκρατία πλήττει ακόμη τις εξαγωγές και την επιχειρηματικότητα!


Στο κενό κινδυνεύουν να πέσουν οι προσπάθειες των επιχειρήσεων με εξαγωγική δραστηριότητα, καθώς οι δαπανηρές και χρονοβόρες διαδικασίες κατά την εξαγωγή των προϊόντων καλά κρατούν. Αν και κάποιες υπηρεσίες από τα τελωνεία παρέχονται ηλεκτρονικά, αυτό αφενός δεν ισχύει σε όλα τα τελωνεία της χώρας και αφετέρου απομένουν πολλά βήματα ακόμη για τον πλήρη εκσυγχρονισμό του συστήματος. Επιπλέον, αν και από τον Δεκέμβριο του 2010 ο υπουργός Ανάπτυξης έχει εξαγγείλει την απλούστευση των διαδικασιών για τις εξαγωγές, μέσω της δημιουργίας του πληροφοριακού συστήματος Single Window, το οποίο θα λειτουργεί κατά τα πρότυπα της Υπηρεσίας Μιας Στάσης, αυτό ακόμη δεν έχει καν θεσμοθετηθεί. Ακόμη, βεβαίως, και όταν συμβεί αυτό θα απαιτηθεί σημαντικό χρονικό διάστημα μέχρι να ολοκληρωθεί ο ανοιχτός διεθνής διαγωνισμός για την κατασκευή της συγκεκριμένης πλατφόρμας.

Με άλλα λόγια, τα όποια οφέλη της εσωτερικής υποτίμησης εξανεμίζονται, καθώς το κράτος καθυστερεί ακόμη την υλοποίηση συγκεκριμένων υποχρεώσεών του οι οποίες θα διευκόλυναν την επιχειρηματική δραστηριότητα, αλλά και την εθνική οικονομία. Μοιάζει για μια ακόμη φορά σαν να προσπαθείς να γεμίσεις με γάλα μια τρύπια καρδάρα: οι επιχειρήσεις συμπιέζουν κόστος και κέρδη, μειώνοντας μισθούς και συμπιέζοντας τα περιθώρια κέρδους τους έτσι ώστε τα προϊόντα τους να γίνουν ανταγωνιστικά, αλλά την ίδια ώρα επιβαρύνονται λόγω των γραφειοκρατικών διαδικασιών.



Τι σημαίνει για τις ελληνικές επιχειρήσεις το διασυνοριακό εμπόριο σε χρόνο και χρήμα; Οι συντάκτες της έκθεσης Doing Business της Παγκόσμιας Τράπεζας ήρθαν στην Ελλάδα και κατέγραψαν το ακόλουθο παράδειγμα: εταιρεία περιορισμένης ευθύνης σε περιαστικό χώρο της Αθήνας, μεσαίου μεγέθους με 60 άτομα προσωπικό θέλει να εξάγει ξηρό φορτίο σε κοντέινερ 20 ποδών διά θαλάσσης. Το περιεχόμενο του φορτίου δεν είναι επικίνδυνο, ούτε ευαίσθητο, δεν χρειάζεται δηλαδή να βρίσκεται σε ψυγείο, ούτε να συνοδεύεται από κάποια ειδικά πιστοποιητικά π.χ. φυτοϋγειονομικού ελέγχου. Για την εξαγωγή ενός μόνο κοντέινερ απαιτούνται 20 ημέρες (εκ των οποίων οι 14 για την προετοιμασία 5 εγγράφων, 2 για τον εκτελωνισμό και τον έλεγχο, 2 για τη διαχείριση φορτίων σε λιμάνια και τερματικούς σταθμούς και 2 για την εσωτερική διαμετακόμιση και διαχείριση) και το κόστος ανέρχεται σε 1.153 δολάρια (860,44 ευρώ). Δεν είναι τυχαίο που η Ελλάδα σε αυτό τον τομέα, κατατάσσεται στην 84η θέση μεταξύ 134 χωρών.

Την ίδια ώρα αποδεικνύεται ότι μέσα από λίγες μόνο ενέργειες μπορεί να επιτευχθεί σημαντική μείωση του κόστους των παραπάνω διαδικασιών. Ενδεικτικό είναι το παράδειγμα που ανέφερε ο κ. Γ. Μοσχοβάκης, διευθυντής πωλήσεων της Kleemann SA, μιλώντας σε εκδήλωση που πραγματοποίησε πριν από λίγες εβδομάδες ο Σύνδεσμος Επιχειρήσεων και Βιομηχανιών (ΣΕΒ) με θέμα τις νέες τελωνειακές διαδικασίες. Η εταιρεία για να διευκολύνει τις συναλλαγές της στο εξωτερικό προχώρησε στην έκδοση ειδικού δελτίου εξουσιοδότησης εκτελωνιστικών εργασιών για υπάλληλό της και επίσης διασφάλισε άδεια εγκεκριμένου αποστολέα για πιστοποίηση κοινοτικού χαρακτήρα εμπορευμάτων. Σημειώνεται εδώ ότι όταν μια επιχείρηση διαθέτει πιστοποιητικό εγκεκριμένου οικονομικού φορέα (ΑΕΟ) απολαμβάνει διευκολύνσεων κατά τον έλεγχο στο τελωνείο (λιγότεροι έλεγχοι παραστατικών, προτεραιότητα στον έλεγχο των εμπορευμάτων κ.ά.). Πριν προχωρήσει σε αυτές τις ενέργειες, οι δαπάνες εκτελωνισμού των προϊόντων της Kleemann αντιστοιχούσαν στο 0,8% της αξίας των μη ενδοκοινοτικών συναλλαγών, ενώ σήμερα η δαπάνη αντιστοιχεί στο 0,25%. Με άλλα λόγια, η εταιρεία αποκόμισε ως όφελος το 68% της συνολικής δαπάνης εκτελωνισμού, ενώ παράλληλα οι πωλήσεις της σε τρίτες χώρες αυξήθηκαν. Σε επόμενη φάση, όταν το ηλεκτρονικό τελωνείο θα είναι σε πλήρη λειτουργία όλες οι τελωνειακές διασαφήσεις οι υποβολές αιτημάτων για άδειες-εγκρίσεις θα γίνονται ηλεκτρονικά, χωρίς να απαιτείται φυσική παρουσία, και όχι σε χαρτί, ο συναλλασσόμενος θα έχει τη δυνατότητα να εκτυπώνει τα συνοδευτικά έγγραφα, θα παρακολουθεί μέσω Διαδικτύου την εξέλιξη της συναλλαγής και θα καταβάλλει τους φόρους και τους δασμούς επίσης μέσω ηλεκτρονικής πληρωμής.

Πληροφοριακό σύστημα

«Ανάσα» στους εξαγωγείς αναμένεται να δώσει το Πληροφοριακό Σύστημα Single Window, μέσω του οποίου θα διεκπεραιώνονται οι γραφειοκρατικές διαδικασίες για τις εμπορικές εξαγωγές, για τη λειτουργία όμως του οποίου εκτιμάται ότι θα χρειαστούν ακόμη δύο χρόνια. Το έργο προϋπολογισμού 1.090.000 ευρώ (στο ποσό δεν συμπεριλαμβάνεται το κόστος συντήρησης του συστήματος που ανέρχεται σε 348.800 ευρώ) θα ανατεθεί μέσω μειοδοτικού ανοιχτού διεθνούς διαγωνισμού και ο χρόνος παράδοσης από τη στιγμή της ανάθεσής του έχει ορισθεί στους 18 μήνες. Πρόσφατα τέθηκαν σε διαβούλευση τα τεύχη δημοπράτησης.


ΚΑΘΗΜΕΡΙΝΗ

0 σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου

 
Powered by Blogger