16/12/11

Σε δύσκολη τροχιά η ελληνική καπνοβιομηχανία!

Πενία τέχνας κατεργάζεται και το άδειο πορτοφόλι του Έλληνα καπνιστή τον αναγκάζει να στραφεί σε πιο οικονομικές λύσεις. Λύσεις, οι οποίες κινδυνεύουν να τινάξουν στον αέρα τον κρατικό προϋπολογισμό, αφού η «στροφή» σε πιο φθηνά -στην καλύτερη των περιπτώσεων- τσιγάρα, στα στριφτά ή στην αγορά λαθραίων προϊόντων καπνού ισοδυναμεί με σημαντική συρρίκνωση των κρατικών εσόδων.

Η κάθετη πτώση, άλλωστε, στην κατανάλωση καπνικών προϊόντων από τις αρχές του 2010 είναι γεγονός. Όπως γεγονός είναι και ότι το αισιόδοξο «σενάριο» για αύξηση των κρατικών εσόδων, από την πολλαπλή αύξηση της φορολογίας στα καπνικά προϊόντα, οδηγεί εν τέλει τα έσοδα σε σημαντική απόκλιση, καθώς παραμένει «αισιόδοξο» μόνο στα... χαρτιά.

Την ίδια ώρα, η αγορά ελέω της κρίσης, η οποία μπορεί κάλλιστα να χαρακτηριστεί και... αντικαπνιστική, έχει συρρικνωθεί. Σύμφωνα με παράγοντες της αγοράς, από τις αρχές της περασμένης χρονιάς μέχρι και σήμερα η εν λόγω αγορά καταγράφει απώλειες άνω του 25%!


Δηλαδή μέσα σε δύο χρόνια κινδυνεύει να χάσει στην καλύτερη περίπτωση το 1/4 του τζίρου της και στη χειρότερη το 1/3. Και αυτό γιατί, ενώ μέχρι και πριν ένα δίμηνο η αγορά κατέγραφε απώλειες στα όρια του 10%-11%, το τελευταίο δίμηνο, όπου οι καταναλωτές κλήθηκαν να πληρώσουν την έκτακτη εισφορά αλλά και το χαράτσι στα ακίνητα, η κάμψη των πωλήσεων ξεπέρασε το 20%. Της φετινής υποχώρησης έχει προηγηθεί η περυσινή κάμψη των πωλήσεων καπνικών προϊόντων, η οποία διαμορφώθηκε στο 15%.

Εν αντιθέσει, πάντως, με το σύνολο της αγοράς, τα στριφτά, τα φθηνά και τα ηλεκτρονικά τσιγάρα φαίνεται να κερδίζουν την προτίμηση των καταναλωτών, με τα πρώτα να καταγράφουν αύξηση των πωλήσεών τους άνω του 20%. Ποσοστιαία άνοδος, πάντως, η οποία είναι μικρότερη από αυτή που κατέγραφε η συγκεκριμένη κατηγορία πριν από λίγους μήνες. Το σίγουρο είναι ότι το μερίδιο αγοράς τους έχει σκαρφαλώσει στο 13%, όταν στα τέλη του 2009 ήταν στο 5%. Εξίσου σημαντική σε μια πτωτική αγορά είναι και η πορεία του μεριδίου των φθηνών σημάτων, που έχουν σκαρφαλώσει στο 56% από 51,3% που ήταν την περασμένη χρονιά.

Απαντούν με προσφορές

Εν μέσω της νέας τάξης πραγμάτων, καπνοβιομηχανίες, εγχώριες και μη, χονδρέμποροι και λιανοπωλητές αναζητούν τη λύση εκείνη που θα ανακόψει την πτώση και θα περιορίσει την «αιμορραγία». Ήδη, οι καπνοβιομηχανίες έχουν εντείνει τις προσφορές τους προκειμένου να «χτυπήσουν» τα φθηνά σήματα και τα στριφτά.

Εμπορική πολιτική την οποία δεν έχουν δει με καλό μάτι οι περιπτεράδες, αφού μειώνεται το περιθώριο κέρδους τους. Για τον λόγο αυτό, άλλωστε, μερίδα περιπτερούχων έχει «πετάξει έξω» από τα περιπτερά της όσα τσιγάρα δεν τους αποφέρουν κέρδος. Πρόκειται για τα φθηνά σήματα, τα οποία σήμερα αντιπροσωπεύουν κατά μέσο όρο το 40% του τζίρου των περιπτέρων στο κομμάτι των καπνικών προϊόντων. Σημειώνεται ότι το 60,5% των αγορών των καταναλωτών από το περίπτερο, σύμφωνα με την έρευνα «KIOSK GR 2011» της Exceed Consulting, αφορά σε τσιγάρα και άλλα καπνικά είδη (χαρτάκια, φίλτρα, αναπτήρες κ.λπ.).

Αναζητούν διέξοδο στο εξωτερικό

Υπό αυτές τις δύσκολες συνθήκες μόνη διέξοδο αποτελούν οι εξαγωγές, επιλογή την οποία έχει κάνει εδώ και αρκετά χρόνια η Καπνοβιομηχανία Καρέλιας, η οποία διαθέτει σημαντική παρουσία στο εξωτερικό.

Σημειώνεται ότι στο εννεάμηνο Ιανουαρίου - Σεπτεμβρίου της τρέχουσας οικονομικής χρήσης οι καθαρές πωλήσεις της Καλαματιανής εταιρείας ανήλθαν στο ύψος των 115,147 εκατ. ευρώ έναντι των 101,751 εκατ. ευρώ το αντίστοιχο διάστημα ένα χρόνο πριν, καταγράφοντας ποσοστιαία άνοδο της τάξεως του 13,16%, ενώ οι πωλήσεις συμπεριλαμβανομένου του ΕΦΚ και του ΦΠΑ ανήλθαν στα 458 εκατ. ευρώ από 418 εκατ. ευρώ πέρυσι. Το ίδιο διάστημα τα καθαρά κέρδη προ φόρων ανήλθαν στα 31,925 εκατ. ευρώ από 26,389 εκατ. ευρώ, αυξημένα κατά περίπου 20,98%.

Από την άλλη πλευρά, η έτερη ελληνική καπνοβιομηχανία ΣΕΚΑΠ, η οποία αντιμετωπίζει σοβαρά προβλήματα ρευστότητας, βρίσκεται ένα βήμα πριν την αλλαγή στο ιδιοκτησιακό της καθεστώς, εφόσον ολοκληρωθεί επιτυχώς ο διαγωνισμός για την πώληση της συμμετοχής της ΑΤΕ. Σε αυτήν τη φάση, πάντως, και σύμφωνα με ανακοίνωση της ΑΤΕ, βασικού μετόχου της ΣΕΚΑΠ, προβάδισμα στην διαδικασία διεκδίκησής της έχει ο ινδικός όμιλος Bommidala Enterprises Pvt., καθώς ανακηρύχθηκε ο «Πρώτος Προτιμητέος Υποψήφιος» για την εξαγορά του πλειοψηφικού πακέτου μετοχών της καπνοβιομηχανίας μετά την αξιολόγηση των δεσμευτικών προσφορών που υποβλήθηκαν.

Η Bommidala θα κληθεί τώρα να διεξάγει συμπληρωματικό ειδικό έλεγχο και στη συνέχεια διαπραγματεύσεις με την ATE, η οποία δηλώνει ότι θα ενημερώσει για τυχόν ολοκλήρωση της συναλλαγής. Υπενθυμίζεται ότι, εκτός από τον ινδικό όμιλο, δεσμευτική προσφορά είχε καταθέσει και η ελληνική Ηλίας Παπαδόπουλος Α.Ε.

Εκτός, όμως, από αυτές τις δύο εταιρείες, οι οποίες κατέθεσαν δεσμευτική προσφορά, ενδιαφέρον -το οποίο, πάντως, δεν μετουσιώθηκε σε κάτι περισσότερο ελέω, απ’ ότι εκτιμά η αγορά, και της οικονομικής κρίσης της χώρας, της σημαντικής υποχώρησης της κατανάλωσης και της μείωσης των μεριδίων της ΣΕΚΑΠ- είχαν εκδηλώσει γνωστά ονόματα της παγκόσμιας αγοράς. Υπενθυμίζεται ότι στη δεύτερη φάση για τη συμμετοχή στο διαγωνισμό για τη ΣΕΚΑΠ είχαν περάσει, εκτός από τις προαναφερθείσες, και οι εταιρείες Adris Grupa D.D. (Κροατία), British American Tobacco (BAT) (Μεγ. Βρετανία), Imperial Tobacco Group Plc (Μεγ. Βρετανία), KT&G Corporation (Ν. Κορέα) και SEBA Group (Τουρκία).

0 σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου

 
Powered by Blogger